Vydáváte-li se na ostrůvky Gili z Bali, snaží se z vás vyždímat, co se dá. Nejrychlejší volbou jsou expresní lodě, jejich cena ale připomíná ceny letenek a vyskakuje na nestydatých 700 tisíc rupií (zpáteční přes 1 300 000 rupií). My jsme vyráželi na Gili z pláže Senggigi na ostrově Lombok, kde jsme relaxovali po náročném výstupu na sopku Rinjani (článek Opice v kaldeře sopky Rinjani).

Ostrůvky Gili u pobřeží Lomboku. V pozadí vystupuje nad mraky sopka Gunung Agung. Více o posvátném vulkánu Bali v článku: Bali aneb jak jsem viděl Gunung Agung

A ždímali nás též. Po několika krocích se na nás valilo opakující se a drobet jednotvárné: Sir, good price, sir! Všem na ulici bylo jasné, že opouštíme Lombok a právě hledáme nějaký odvoz. Ono „good price“ bylo pravidelně dvakrát více, než kdybych si objednal taxi. Nejrozšířenější a nejspolehlivější jsou zde modré taxi Bluebird, které jezdí i na Bali, ovšem řidiči na Lomboku jsou o chloupek vychovanější. To platí jen pokud nemíříte do přístavu Bangsal, odkud jezdí lodě na Gili. Jméno Bangsal jakoby mávnutím kouzelného proutku dělá ze slušných řidičů pomatence zuřivě se rvoucí o každou rupii. Člověk musí jet do Bangsalu, aby poznal nejtemnější zákoutí taxikářské duše. Chytáme jeden taxík, žena mě tahá za rukáv – to není Bluebird, ale mávnu rukou, že už zastavil. Nasedáme… a po kilometru ho zastavujeme. Taxametr běží dvakrát rychleji, než bývá v kraji obvyklé, přece jen nejedeme taxíkem na Lomboku poprvé. Vracíme se na stanoviště taxíků, ale naštvaný řidič je tam dříve a všem rozčíleně vysvětluje, jak se ti cizinci nenechali ošidit. Vím, že nesmím připustit dlouhou diskusi, intuitivně oslovím jednoho pána, ostatní taxikáři se hned seběhnou a že prý na řadě je ten a ten. Mají smůlu, prosadím svou. Taxametr běží tentokráte správně, v Bangsalu platíme necelých 70 tisíc rupií, pán dostává dvacku navrch za milé chování a nepředražené služby.

A že prý budou přeplněné pláže

Taxi bohužel nesmí zajet až do přístavu – posledních asi 300 metrů mají „v pronájmu“ místní vozkové, kteří se nám vnucují ihned po opuštění auta. Jdeme pěšky. Bangsal nemá právě nejférovější pověst, knižní průvodci varují před obtěžováním cestou do přístavu i před nakupováním lístků od kohokoli mimo oficiální kancelář. Jsme přístupni radám a lístky od nikoho z pouličních prodejců nekupujeme, přestože nabízejí slevy. V přístavu je čilý ruch a spousta loděk, které nebudí valnou důvěru, zvláště vydáváme-li se na moře. Nejbližší loďka vyráží asi za půl hodiny směr Gili Trawangan, jedeme tedy tam. A podezření o stabilitě téhle skořápky na mořských vlnách se brzy vyplňují, kymácíme se strašidelně a sem tam nějaká voda šplouchne dovnitř. Co bychom ale žádali za 10 tisíc rupií.

Konečně Gili Trawangan, největší ze tří malých atolů, které jsem poprvé viděl z letadla a podruhé od kráteru sopky Rinjani. Na Lomboku nás domorodci varovali, že ostrovy jsou přeplněné, je evidentní, že se nikdy neslunili např. na italských plážích. Je sice červenec a nemáme dopředu zajištěné ubytování, během čtvrthodinky ale pronajímáme na tři noci jednu typickou chatku s vyšší střechou. Jako většinou v Indonésii zde chybí moskytiéra (komáři se večer objeví), sprchový kout má otevřenou střechu a zem vysypanou oblázky. Je čas oběda, rozkoukáváme se, kde se najíst, v cafe Mozart dokonce servírují schnitzel, gulasch a knödel. A hned nás málem porazí povoz, koník táhnoucí zlenivělé turisty, tomuto způsobu dopravy se zde říká cidomo. Auta na Gili nejezdí, ale živý ruch na hlavní cestě nechybí, koníci se někdy prořítí s pořádným spěchem. Cest na ostrově mnoho není, hlavní prašná vozovka vede kolem ostrova a dá se obejít do dvou hodin.

Nejeden bar nabízí výlet na měsíc

Na bělostné pláži stojí ratanová křesla a pohovky, uvelebíme se do polštářů a už je u nás číšník s dredy a objednáváme kari a banánové koktejly. A bylo to nejlepší kari v životě, má žena z něj dokonce trošku ztrácela půdu pod nohama. Kdo ví, co nám do toho báječného kari přimíchali. V Indonésii je nekompromisní zákaz užívání drog, ale na Gili jakoby platily mimozemské zákony. Však zde také nejeden podnik nabízí cestu na měsíc. „You need ticket to the moon“ čtu na ceduli hned vedle a možná jsme dostali malou pozvánku na onen ticket zdarma a nevědomky do jídla hned v poledne. „Book here“, vyzývá mě cedule a nakreslené houbičky pod nápisem napovídají o jaký měsíční výlet se jedná. Na ostrovech prý není policie, alespoň to v Lonely Planet píší, ale kdo ví. Takhle otevřeně prodávat drogy jsem ještě neviděl. Nabídka halucinogenních hub uprostřed stovek turistů i domorodců, z nichž mnozí mohou být zapálení muslimové. Však mešita je jen 50 kroků odtud a i zde před pátou ranní uslyšíme volání muezzina.

Ostrovy Gili jsou rájem šnorchlování a potápění. Na Trawanganu je několik zavedených center (např. Blue Marlin Dive Centre, Manta Dive, Trawangan Diving) nabízejících ponory ke korálovým útesům či dokonce ke starým lodním vrakům. Jedno varování – rozhodně neplavte z ostrova na ostrov, přestože jsou zdánlivě snadno dosažitelné. Mořské proudy jsou nečekaně nepřekonatelné a odnesly by vás na moře. Vyrazili jsme na jeden šnorchl výlet, jásali nad bohatstvím podmořského života a barev, hejn rybek i elegance plavajících želv. Málokde na Gili se dá zaplavat, ostrovy jsou obklopeny korálovými útesy. Na bílém písku vídáváme mezi „zápaďáky“ i místní ženy a dívky v plavkách muslimského střihu zakrývajících celé tělo včetně vlasů. Další jen tak vysedávají s malými dětmi, vždy s nezbytným šátkem přes vlasy.

Jen zalehnout do bělostného písku

Nabídka večerního povyražení na Trawanganu není z nejširších. Prostě zapadnout někam na večeři a později do baru. Někde nabízejí ony cesty na měsíc, jinde Heineken nebo místní pivo Bintang (trička Bintang jsou oblíbeným suvenýrem). Spousta podniků láká v podvečerním čase kolemjdoucí na nějakou tu šťastnou hodinku a tak mě vždy vyšly dva koktejly Bailey´s Comet za cenu jednoho. Večer před restauracemi grilují kuchaři záplavy čerstvých ryb a všemožných mořských potvor, stačí si ukázat třeba na půlmetrovou barakudu, poručit odkrojit plátek a pak již čekat než se dogriluje. Obávali jsme se nočního hukotu do rána pařících teenagerů, ale nedlouho po půlnoci veškerý hluk zmizel.

Adresy, které se mohou hodit: