13.10.2013
V Saúdské Arábii začala pouť do Mekky
Pouť do Mekky, která má svůj původ již v předislámské
Arábii, by měl alespoň jednou za život vykonat každý muslim. Zatímco roku
1932 bylo v Mekce 20 000 poutníků, v roce 2003 překročil jejich počet
2 miliony a loni poprvé 3 miliony. Protože počet poutníků rok od
roku roste, Saúdská Arábie stanovila kvóty, aby bylo možné pouť vůbec
zorganizovat. Saúdskoarabské ministerstvo tím dbá především na
bezpečnost poutníků. V roce 2006 bylo nejméně 345 muslimských
poutníků ušlapáno, když se tisíce lidí tlačily během tradičního
„kamenování ďábla“.
První den pouti – 8. den měsíce dhú'l-hidždža – vychází na
neděli 13. října. V úterý 15. října muslimové oslaví Íd al-adhá
neboli Svátek oběti. Obětují ovce, velbloudy i kozy, čímž si
připomínají Abrahámovu oddanost a víru, vždyť byl připraven obětovat
Bohu vlastního syna. V Koránu je Abrahám praotcem všech Arabů, který
společně se svým synem Izmaelem postavil první modlitebnu v Mekce. Dle
arabské tradice byl Abrahám prorokem a prvním hanífou, tedy vyznavačem
monoteismu (nikoli židovského či křesťanského) v předislámské Arábii.
Obětování zvířete je nejdůležitějším prvkem svátku. Zároveň by
bohatší měli rozdávat maso chudým. Je zaznamenáno, že Prorok Muhammad
v den Íd al-Adhá nelitoval námahy a porazil 73 velbloudů vlastníma
rukama, aby jejich maso mohl rozdat potřebným. Muslimové vzpomínají
v modlitbách na Abraháma i na jeho syna Izmaela, který s ní byl zcela
smířen, a na odměnu za jejich poslušnost. Abrahám si o obětování dle
Koránu nejdříve šel promluvit se svým synem, poté se podřídili vůli
Všemohoucího.
Súra 37: A když dospěl do věku, kdy s otcem se mohl podílet na
úsilí, řekl Abraham:* „Synáčku, viděl jsem ve snu, že tě mám
obětovat; uvaž a řekni, jaké mínění máš?“* I odvětil: „Otče
můj, učiň, co ti bylo poručeno; a bude-li Bůh chtít, mne věru
neochvějným shledáš.“
A když se oba do vůle Boží odevzdali a on položil ho čelem k zemi,
zvolali jsme naň: „Abrahame, věru jsi již prokázal, že vidění jsi
za pravdu měl – a takto ty, kdož dobré činí, odměňujeme – vždyť
byla to jen zjevná zkouška!“
Místní úřady nechávají deportovat poutnice, kterým chybí mužský
doprovod. Podle striktního výkladu islámu musí muslimku na cestách
doprovázet manžel nebo mužský příbuzný.