Slavnostní zahájení festivalu se odehrálo v pátek 4. dubna na plzeňském magistrátu a už o necelé dvě hodiny později duněly rytmy tzv. electro chaabi v nedalekém klubu Anděl. Electro chaabi je nový hudební styl, který se zrodil v revolučních káhirských ulicích. Představit tuto „jednu velkou káhirskou párty“ přijela dvojice z Nizozemska jménem Cairo Liberation Front. Taneční vášeň za doprovodu elektronické hudby s prvky hip hopu a orientálních rytmů i nápisy Egypt Revolution promítané na zdi za hudebníky, ukazují, že mladí Egypťané již nejsou v zajetí místních popových zpěváků. Skrze electro chaabi, které se hraje na ulicích i soukromých večírcích, křičí do světa nespokojenost s každodenním životem, politikou vládnoucích vrstev a touhu po změně. V electro chaabi jako by mladá egyptská generace objevila svou cestu, electro chaabi není jen hudba, ale i styl oblékání a vyjadřování. Koncert Cairo Liberation Front byl free párty na pódiu i pod ním.

Street art je další novinkou káhirských ulic od první ze současných egyptských revolucí v roce 2011. Autorka výstavy Kristýna Bartošová představila kolekci fotografií z let 2011, 2013 a její kolegyně Klára Jedličková se připojila fotografiemi z letošního roku. Do roku 2011 bylo v Káhiře vyjádření mladých lidí pomocí street artu a graffiti neznámým pojmem, až vlna společenského nadšení z pádu Mubaraka a především pozdější zklamání ze společenských a politických změn nezměn, ukázaly politické cítění mladých obyvatel, pro které se staly káhirské ulice – blízké náměstí Tahrir – uměleckým plátnem.


Nezáleží, jestli jsem zahalená či ne, vztek mám stejný. Kristýna Bartošová, Mansour street, 2013

Výstava street artu představuje tři vlny revoluce. Ta první spojila Egypťany v touze po svržení Mubaraka a lze v ní objevit silnou egyptskou identitu, která se rozlila egyptskou společností. Heslem té doby byly spojené ruce (Íd wahda), symbolizující jednotu národní i náboženskou. Jednou z tváří nepokojů i street artu se stal mladý blogger Chálid Muhammad Sa´id, který byl ubit policií. Právě fotografie a kresby jeho znetvořené mrtvoly podnítily rostoucí vzdor. Chálidova zmučená tvář křičí z káhirských zdí. Další fotografie street artu představují protesty proti Nejvyšší radě ozbrojených sil, která spravovala zemi po pádu Mubaraka a kritiku vlády Muslimských bratří, kteří se vzdálili ideálům revoluce a naopak se vraceli k tradicionalis­tické politice.

Řekne-li se Orient, málokomu se nevybaví exotická koření, která převážely početné velbloudí karavany. Ochutnávky arabské kuchyně jsou nedílnou součástí Festivalu arabské kultury, včetně sladkostí – co ochutnat například jogurt ochucený oříšky a medem, nebo falafel, což jsou smažené cizrnové kuličky podávané s humusem a zeleninou.

Festival arabské kultury 2014 pokračuje až do pátku 11. dubna. Představí mj. ArabFILMfest, kde budou promítnuty tři mezinárodně oceněné snímky Passion, Wadjda a Omar. Na programu je i dokument The Noise of Cairo, který je sondou právě do káhirské umělecké scény, a také krátké animované filmy z libanonského festivalu Beirut Animated. A dále workshopy street artu, kaligrafie, koncert kapely NO blues ve stylu arabicana, kurzy arabštiny, cestovatelské přednášky (mj. Pavel Svoboda: Omán, země sultánova) a recitační soutěž arabské poezie pod názvem Verše z písku.

Více z programu na www.arabfest.cz

O životě v Egyptě v rozhovoru se Zorou Hesovou:
Životy egyptských mužů a žen jsou oddělené

Další rozhovory na téma islámský svět:
Arabista Zdeněk Müller o humoru, zahalování i erotice v islámu
Íránistka Zuzana Kříhová o íránských ženách i mužích
Arabista Miloš Mendel o víně v islámském světě
Arabista Pavel Ťupek o Saúdské Arábii
Petr Kučera vypráví o Turecku minulém i současném
Nakladatel Charif Bahbouh o arabské kultuře
Dia Eddin Felfel: S povídačkami o kmenech, které se pobijí mezi sebou, začal Kaddáfí
Rachid Khalil: Budoucnost Sýrie je světlá