Autoři hned na úvod představují 30 vybraných míst, na prvním místě tajemstvím a bájemi prodchnutý megalitický kruh Stonehenge. A dále např. Dartmoor a jeho tajuplná blata známá z detektivního příběhu o baskervillském psu, půvabné lázeňské město Bath, Římany postavený Hadriánův val, který se na severu Anglie táhne v délce 84 mil, i na poloostrově postavená normanská durhamská katedrála. A hned na dalších stranách nabídnou několik okruhů včetně „literární Anglie“, tedy putování po stopách Shakespeara, Dickense, Christie atd. Anglie není destinací, kam se jezdí koupat v moři. Ovšem ty pláže! Bude vám připadat, že jste se ocitli v Karibiku, jen moře je chladnější. Spousta půvabných zátok, křik racků, dramatické skalnaté útesy plné kosterních pozůstatků dinosaurů, jemný písek v Cornwallu a Devonu na jihozápadě země.

V úvodní části najdou čtenáři základní informace pro cesty do Anglie o ubytování, dopravě, festivalech, outdoorových aktivitách apod. Poté je průvodce prakticky rozdělen do 13 kapitol podle jednotlivých regionů země. Nejprve Londýn, na závěr Yorkshire a severovýchod Anglie. Poslední část knihy seznámí čtenáře s bohatou historií Anglie, anglickou literaturou i hudbou. Procházky po literární Anglii by mohly naplnit několik životů. A teď opravdu nemám na mysli pouze po celém světě známé literáty. Když se hlouběji ponoříte do anglické historie, narazíte na perly, jako je stěžejní dílo Williama Crossinga „Crossing´s Guide to Dartmoor“, kterému se říká Bible Dartmooru. Je pro velké fandy blat, která k Anglii prostě patří. Právě literatura je tím pravým směrem k poznání Anglie, jezerní básníci, kriminální literatura atd., chce to jen více zájmu a vášně pro poznání všeho anglického, opravdové cestovatelské a kulturní ponoření. Průvodce Rough Guides vás povede.

Milujete nejen pláže a literaturu, ale i antickou minulost, o níž se říká, že je základním stavebním kamenem evropské civilizace… Pak jste v Anglii správně. Proslulý Hadriánův val byl stavěn od východu od dnešního města Newcastle (tedy vede po anglickém území v těsné blízkosti hranic se Skotskem), přesněji od pevnosti Segedunum v dnešním Wallsend na řece Tyne a táhl se na západní pobřeží, kde končil někde v zátoce Solway.

Průvodci Rough Guides (a platí to nejen pro Anglii) nejsou pouze popisem zajímavostí. Především na nich nelze neocenit jejich praktičnost, tedy to, že mají na snad jakoukoli situaci v neznámé zemi odpověď. Jistě, Anglie není daleká neznámá země. Ovšem i v tomto případě dostanete spoustu užitečných tipů a rad, které pomohou a nakonec vždy znamenají ušetření peněz, o tom jsem se nejednou přesvědčil. Průvodce poradí s tím, kdy nelézt do oblasti dartmoorské střelnice, kdy se hraje rugbyový Pohár šesti národů, kam vyrazit na exkurzi do pivovaru, co dělat na sv. Jiří, pomůže s ubytováním a dává i základní in­formace o anglické kuchyni. Nevíte, jaké se dává v restauraci spropitné? Jaké jsou nejkrásnější cyklostezky, jak funguje veřejná doprava? Kde jsou úžasná muzea, v nichž vystavují kostry dinosaurů? Na vše má průvodce Rough Guides odpověď.

Průvodce Rough Guides mají stabilně vydařenou grafiku, příjemně se v nich čte, jsou přehledné, srozumitelné. Knižní průvodce Rough Guides zůstane i po letech vzpomínkou na prožitou cestu a nová poznání. Škoda, že v něm není místo na podstatné poznámky, právě několik volných listů na poznámky bych v průvodci uvítal, upozorňuji na to již několik let.

Turistický průvodce Anglie
Z anglického originálu The Rough Guide to Endland, 11. vydání,vydané nakladatelstvím Rough Guides Ltd. v roce 2018.
České vydání vydalo nakladatelství JOTA v roce 2020, 736 stran.