Průvodce je prakticky rozdělen do čtyř části. V té první najdou čtenáři základní informace pro jejich cestu, kdy se vydat, místa, která by neměli minout, nejzajímavější trasy. Druhá část nabízí základní praktické informace mj. o ubytování, stravování, duchovním životě a kultuře obyvatel Nepálu, svátcích a slavnostech i o zdravotních rizicích. Třetí částí je již samotný průvodce rozdělený do 9 kapitol včetně trekkingu, cyklistiky a vodáckých výprav.

Autoři při sestavování průvodce procestovali autobusy, prochodili i projeli na kole celý Nepál. Nabídnou svá oblíbená místa, vyprávějí zážitky, které je nadchly. Jedním z důvodů, proč je Nepál tak výjimečný – vysvětlují – jsou jeho obyvatelé. Seznamte se s nimi, neodmítněte pozvání na čaj. K tomu je nejlepší alespoň minimální základní znalost nepálštiny. Tradičně tedy v průvodci nechybí ani několik stran věnujících se nepálštině včetně základních frází a slovíček.

Autoři poradí s cestami po Nepálu, včetně letecké dopravy – horská letiště jsou již lépe vybavena než v minulosti, přesto patří nepálské letecké společnosti a letecké trasy v Nepálu k těm nejméně bezpečným na světě. Organizovaná či samostatná výprava? Vlastní kolo či vypůjčené? Průvodce napoví, vysvětlí pro a proti. Nechybějí samozřejmě rady a tipy pro řidiče i zásadní rada – neomezujte se v používání klaksonu. Nechybějí pravidla společenského chování, stolování, jak se chovat v chrámech, autoři provedou čtenáře kastovním systémem i náboženstvím. Na závěr nechybí ani přehled literatury věnované Nepálu, ať je to beletrie, cestopisy, odborná literatura popisující umění a architekturu, horolezectví či historii.

Nepál má tisíce tváří a autoři mají pro každou podrobný popis, který všem turistům poradí a ušetří peníze. Průvodce odpovídá na všechny otázky spojené s cestami do Nepálu včetně toho, kam za nočním životem – stačí prolistovat kapitolu Káthmándú. Musím pochválit i vydařenou grafiku, do průvodce se příjemně dívá, příjemně se v něm čte, je srozumitelný, přehledný s elegantními mapkami a vhodně zvoleným písmem i jeho velikostí.

Napadá mne jedno vylepšení. Pro mne je knižní průvodce vzpomínkou na prožitou cestu a poznání, památkou, kterou uchovávám ve své knihovně a do níž jsem si dělal poznámky, které jsou doplňkem k mým fotografiím a článkům. Právě několik volných listů na poznámky bych v průvodci uvítal, v minulosti v nich bývaly.

Nuže, hodně štěstí v Nepálu.

Turistický průvodce Nepál
Z anglického originálu The Rough Guide to Nepal, 8. vydání, vydaného nakladatelstvím Rough Guides Ltd.