V loňském roce vyšel průvodce Izraelem „87 magických míst Svaté země“, který si doprovodil stovkami fotografií. Proč právě Izrael a nikoli Ukrajina, kde jsi byl nejméně třicetkrát? Jaký je Tvůj vztah k Izraeli?
Do Izraele létám od devadesátých let, byly to úchvatné cesty plné poznání a fotografování, vždy se mi tam líbilo. Proč Izrael? Jednak jsem o těch cestách vždy snil a asi je to i součást hledání kořenů. Je to zajímavá a krásná země, neustálé míchání kultur, pro fotografa má kouzlo a přitažlivost. Už v těch devadesátých letech jsem připravil knihu černobílých fotografií k 50. výročí státu Izrael společně s Jindřichem Marcem. On fotil v Izraeli v roce 1948 a já v letech 1995–1998. Předmluvu nám tehdy napsali Viktor Fischl a Nataša Dudinská, což bylo bezvadné, knihu vydalo nakladatelství Argo. Od té doby jsem své fotografické návštěvy Izraele už nepřerušil, létám tam dále a v Jeruzalémě jsem měl výstavu. Před několika lety jsem tam byl poprvé se svou druhou ženou, která je farářka husitské církve a vždy se zajímala o Starý zákon a křesťanská místa. A rodila se kniha o Izraeli – texty napsala moje žena, já jsem se probral fotkami, a když jsem potkal ředitele Academie Padevěta, domluvili jsme se, že ten projekt uděláme spolu. Původně jsem předpokládal, že to bude emociální kniha černobílých fotografií, nakonec se během jednání v rámci Academie dospělo k tomu, že to bude kniha barevná. A průvodce Ukrajinou? Já jsem Ukrajinu nikdy nefotil jako celek, žádné památky, města, turistické destinace. Jezdil jsem tam vždy za lidmi. Intuitivně, během svátků, křesťanských i židovských, nebo při příležitostech jako je Den vítězství. Vyfotil jsem jen výseč reality, vesničky, hory, hlavně Podkarpatskou Rus, Halič, Bukovinu.

Tvé fotografie vycházely na obalech knih Isaaca Bashevise Singera, které vydávalo nakladatelství Argo. Našel si někde na polsko-ukrajinském pomezí, tedy v bývalé Haliči, něco, co by připomnělo jeho knihy? Nějaké střípky zmizelého židovského světa?
Nějaké stopy se najít dají v menších židovských komunitách, které zůstaly např. v Mukačevu, Chustu, ale ty obrazy ze Singerových knih, ty již zmizely. V devadesátých letech ještě žila generace, která prožila dramatické válečné časy a šoa, ale ta dnes již nenávratně mizí. Vždyť je to 68 let od konce války. Ti lidé zažili stalinské perzekuce a deportace, hladomor, útěky dále na východ, lágry, procesy, vlny emigrace. A vyprávěli své neuvěřitelné a velmi smutné příběhy, které je poznamenaly. Stopy lze najít a nemusíte ani příliš daleko na východ. Pavel Štingl točil film o Balutech, bývalém lodžském ghettu, což bylo po varšavském druhé největší židovské ghetto v Evropě. Já jsem tam s ním fotil, ty domy vypadají snad úplně stejně jako v pětačtyřicátém, možná někde někdo natáhl vodovod, ale ty dvory, chodby, to jsou také stopy minulosti. Není to žádná turistická čtvrť, působí neblaze, žijí zde chudší rodiny, společenští páriové, hodně se tam pije.

„Vždycky jsem se chtěl romanticky procházet v nějakém malebném městečku, které jsem znal z obrazů Marca Chagalla“, to je Tvůj povzdech z knihy Cestou na Východ
Ne, to už nenajdu, to už se nedá najít, snad ještě v těch 90. letech. Všude prošla fronta, a pokud nějaká místa minula, tak je neminuly padesátá léta, sedmdesátá léta, nová výstavba. Některé bývalé židovské čtvrtě přesto zůstaly. Rozbité a chudinské. Dnes se leckde zase obnovují, pokud jsou peníze, jsou to ale jen střípky, uličky, domky, najdeme je i u nás, napadá mě Polná, Boskovice.

Na svých cestách fotíš především lidi. To na Východě znamená i seznámení se, prohození pár slov a poté také pozvání. A pozvání na Východě zpravidla začíná pitím něčeho ostřejšího. A zpravidla nezůstane jen u jednoho panáka…
Na Ukrajině to občas znamenalo hodně pít, ale já už před lety přestal pít jakoukoli kořalku. Na uvítanou se pijí různé nápoje, většinou doma pálené, což byl i důsledek politiky, protože se rušily fabriky a vodka nebyla. Pití je tam daleko tvrdší než tady, ale přežil jsem to. Ovšem vyvarovat se tomu dá, přestože člověka nutí, dá se vždy říci ne, případně si pomoci nějakou výhovorkou. Některé nápoje byly opravdu kuriózní, taková kořalka z bonbónů, tehdy nebyl nikde k dostání cukr, to byla síla.

Lidé se fotí lépe na Východě než na Západě…
Nějak to tak funguje. Byl jsem u toho, když bylo možné poprvé svobodně vyrazit na východ Evropy, fotit tam a zažít, jak ta říše padala. Na Západ mě to netáhlo, všichni tam trošku vypadali stejně, člověk nerozeznal učitele od montéra, města kromě památek jsou si přece tolik podobná. To na Východě dlouho nebylo a v 90. letech tam bylo tolik věcí k focení. Navíc tam nebylo a dosud není příliš draho ve srovnání se západní Evropou. A pomáhala mi znalost ruštiny, sice jsme ji ve škole nenáviděli, ale při cestě třeba na Podkarpatskou Rus, do Moldavska, nebo ještě dále do nitra bývalého SSSR, otevírala dveře.

Je na Podkarpatské Rusi vztah k naší zemi ještě tak vřelý, jako v devadesátých letech?
Já jsem se setkal jen s pozitivním přístupem, odvolávají se na Československo, které považují za staré zlaté časy. Československo znamenalo školy, vzdělání, infrastrukturu, demokratické prostředky, nikoli tradiční karabáč, ty vzpomínky jsou tedy dobré, navíc jazyk je blízký. Ale i to se pomalu mění, množství lidí z Ukrajiny u nás pracuje, protože u nich je šílená nezaměstnanost, a mnozí si odnesli i nějakou tu negativní zkušenost, třeba od blbého zaměstnavatele.

Kdysi jsi řekl, že Felliniho filmy ti potvrdily, co chceš fotit. Jeho filmy vykreslovaly tak barvitě postavičky italského života, v Itálii ale nefotíš…
Jako teenager jsem poprvé viděl Silnici, je o určité době v Itálii, ale není o Itálii. V patnácti šestnácti je člověk takový ovlivnitelný, pro mě to bylo úžasné zjevení, vlastně to jsou fotky. Když jsem ten film viděl později znovu, můj dojem byl úplně stejný, je neuvěřitelně pěkný obrazově, pomíjím teď nějaký záměr, poselství, výpověď. Ty figurky, to tragično, smutno, veselo, dnes najdete právě spíše na tom Východě. V Itálii už nejsou šedesátá léta a Sladký život. Tam na tom náměstíčku či v uličce, kde sedával Mastroianni, tam už je úplně jiná atmosféra, ty kavárny tam sice jsou, ale sedí v nich turisté a je to víceméně turistická atrakce. Ty světy mizí, právě to jsem chtěl zachytit. Na tom Východě je to dramatičtější.

Co bys poradil těm, kteří chtějí fotit lidi, třeba na cestách po světě?
Základem je komunikace. Můj kamarád Vojta Dukát, který fotí i natáčí, vždycky říkal, že strašně záleží na tom, jak se člověk pohybuje. Je důležité, jak na ty lidi působíte, nesmíte tam poskakovat jako kozel. Když na ně budete působit blbě, když ucítí, že se chováte nadřazeně, nebo také bojácně, a nedokážete navázat kontakt, tak to prostě nepůjde. Důležité je navázat alespoň oční kontakt, to může být první krok. Žádná jednoduchá rada neexistuje, vyplývá to z člověka, když to někoho baví, jde to samo.

Fotil si i v ortodoxní židovské jeruzalémské čtvrti Mea Šearim, kde jsou u vstupu varování, že nejste v zoo a lidé si nepřejí být foceni…
Když to není o svátku nebo o šábesu, nejsou tam pravidla tak svázaná. S velkým odporem jsem se nesetkal, ale když někdo řekne nefotit, tak nefoť. V ortodoxních čtvrtích je respekt nutný, nejlepší je, když máš nějaké místní kontakty. A nesmíš k tomu přistupovat jako k té zoologické zahradě, to oni nesnášejí. V dnešní době se paradoxně možná fotí lépe než v minulosti, sice se klade větší důraz na ochranu soukromí, ale vzhledem k tomu, že všichni mají telefony s fotoaparátem a všichni všude pořád fotí a všechno natáčejí, bývá to mnohdy méně nápadné a jednodušší. Pro fotografa se nástupem digitální éry hodně změnilo, jeho řemeslo z valné části mizí a fotografie už nemá hodnotu, kterou kdysi mívala. Ještě před dvaceti lety, když člověk někoho vyfotil a přinesl mu fotky, mělo to pro něj nějakou hodnotu. Tehdy neměl každý fotoaparát, lidé neuměli fotografovat, něco to znamenalo. Když jsem fotil nějakou komunitu, potom přinesl fotky, měli radost, hned mě vzali mezi sebe a krůček po krůčku to pokračovalo.

Setkal ses někdy s vysloveným odporem vůči focení? Já například ve střední Africe. Jsou místa, kde by člověk neměl vytáhnout fotoaparát…
Já jsem v Africe nebyl. S odporem jsem se nesetkal během normální mezilidské komunikace, spíše někde, kde člověk narazí na zvláštní skupiny lidí, kteří vědí, že nedělají právě tu nejlepší věc, kterou by měli dělat. Problematické to bylo na trzích třeba v Polsku, kde se prodává pašovaná kořalka, to hned vystartuje ochranka. Podobné je to v rámci bezpečnostních nařízení, zažil jsem ropná pole v Ázerbájdžánu, megalomanská industrializace, vypadá to méně ekologicky, pravé území zmaru, tam se objevíte a hned někdo najede a vyhodí vás. Naštěstí jsem se nezamotal do politických problémů a sporů, jen jednou po mně vyjeli vojáci v Libanonu, to bylo asi měsíc po nějakém atentátu a byl jsem na nesprávném místě v nesprávnou chvíli.

Dorazil jsi až do Mongolska, jaké bylo Mongolsko?
Tam jsem byl jako turista, jen několik týdnů. Mongolsko je úplně jiný rozměr, vzdáleností, přírodou, už bylo viditelné, že má obrovský potenciál a bohatne, jen chybí infrastruktura. Přestože jsem viděl jen malou výseč, vnímal jsem, jak i tam mizí tradiční život a jak lidé mění jurty za paneláky v hlavním městě. Ta výprava byla organizovaná jedním Mongolem, který žije léta u nás, umí perfektně česky a ten zařídil pronájem auta s místním učitelem, který nebyl profesionální průvodce, ale uměl rusky, takže se s ním dalo dobře komunikovat. Samozřejmě jsme viděli hlavní kláštery v Ulánbátaru a v jeho blízkosti, ale pak jsme vyrazili do divočiny po méně turistických místech. Ta země je obrovitá, ale Mongolů je třikrát méně než nás, a jak jsou téměř všichni navzájem příbuzní, dostávali jsme se díky tomu učiteli-průvodci vždy k někomu domů.

Izrael, Ukrajina, Balkán, jak se Ti líbí místní hudba, klezmer, cikánské kapely…
Klezmer se mi strašně líbil už v devadesátých letech, ale ne, že bych to cíleně poslouchal. Cikánské kapely… vzpomínám, jak jsem se jednou potuloval náhodou na ukrajinsko-moldavské hranici a tam jsem se ocitl na svatbě. Cikáni vyhrávali, tři chlapi, a hráli od tří odpoledne do druhého dne do rána. To byly takové ty rychlé housličky a bylo naprosto uchvacující vidět to v syrovém, neumělém stavu. Později někdo přišel na nápad, že se s tím dá prorazit a některé rumunské cikánské kapely se staly světoznámými.

Kam se mám podívat v Izraeli? Co bys doporučil?
Doporučil bych přihlásit se na náš workshop, týdenní fotografování v Jeruzalémě, se mnou a mou kamarádkou Natašou Dudinskou, filmařkou a novinářkou, která tam žije přes dvacet let. V Izraeli hledá každý něco jiného, vždyť se tam setkává tolik náboženství. Nelze vynechat Jeruzalém, to jistě nemusím zdůrazňovat. Tel Aviv, židovské velkoměsto, je zajímavé už z toho pohledu, že tam začátkem dvacátého století bylo pár desítek baráků. Dnes je to živé město s téměř půlmilionem obyvatel, s mrakodrapy i konstruktivis­ticko-funkcionalistickou architekturou dvacátých a třicátých let, vše do sebe zapadá. Dále Mrtvé moře, poušť. A podívat se na sever ke Galilejskému jezeru a kolem Safedu a Meronu. Těch míst je hodně.

Co vyrazit na Východ třeba na půl roku? Kdekoli se toulat, nemít stanovený plán. Bavilo by Tě to?
Bylo by to hezké, ale je to nereálné. Je to i otázka finanční a pracovní, člověk musí platit nějaké složenky, plnit nějaké závazky. Ale rád bych se podíval do Jižní Ameriky.

Ty jsi Žižkovák, jak se Ti fotí v Praze a na Žižkově?
Já jsem na Žižkově bydlel skoro 50 let, takže je to pro mě nejkrásnější čtvrť v Praze. A perfektní místo na focení. Ten starý Žižkov, který znám ještě z 80. let, ten také mizí, ale stále se tam najdou kouzelná zákoutí a příjemná místa jako Parukářka. Hezký vrch, hospoda, kde se lidé scházejí, také tam občas zajdu, pořádají se tam koncerty. Dnes se na Žižkově ta klasická pouliční fotografie fotí mnohem hůře. Už nenajdete tichou ulici, kde si děcka kopou, všude auta, k tomu přibyla spousta reklamních ploch, z toho se strašně těžko abstrahuje děj, který se tam odehrává.

Nejbližší plány do budoucna?
V plánu je fotit nějaká pražská předměstí, už se na to déle chystám, mluvím o tom dva roky. Bydlím v Počernicích, co už není město a vlastně je město. Ale nechci se do toho úplně nutit. Za dva týdny letím na pár dní do Izraele. Chtěl bych z fotek z Izraele ještě udělat výstavu, ne těch kostelů a architektury, ale lidí a detailů, tedy pocitovou záležitost. To znamená si sednout a probírat se hodiny vším, co jsem tam nafotil za řadu let a postupně to skládat dohromady. S Viktorem Stoilovem už léta mluvíme o velké knížce, což též znamená prohlédnout a protřídit negativy, začít to skenovat. To je ne příliš zábavná práce, hrabat se ve starých věcech a skenovat a skenovat. Je v tom i trocha nostalgie, protože na fotkách jsou lidé vyfocení i před dvaceti lety, dnes jsou mnozí z nich již po smrti. Ještě máme s Viktorem Karlíkem rozjetý projekt pro Revolver Revue. A v létě se chystám na pár dní zase na Ukrajinu. A chtělo by to nějaký kšeft, peníze dělají člověka svobodným a mohl bych sednout do letadla do té Jižní Ameriky.

Karel Cudlín (1960),
působil mj. v Lidových novinách, ČTK, dlouhodobě spolupracuje s Respektem a Revolver Revue. Pracoval též jako fotograf bývalého prezidenta Václava Havla. Získal celkem 17 cen na Czech Press Photo.
Knihy:
Izrael 50 (společně s Jindřichem Marcem), 1998
Cestou na východ, 2008
87 magických míst Svaté země, 2012
Výstavy v ČR (mj. Pražský hrad, Galerie France Kafky, Židovské muzeum, Pražský dům fotografie), dále v Izraeli, Francii, Německu, Španělsku, Ukrajině, Moldavsku, USA, Slovinsku, Rakousku, Ázerbájdžánu, Slovensku.